måndag 7 april 2014

Pre-Birthday

Det började trilla in grattis-meddelanden till mig på telefonen nu i kväll när jag satt i biblioteket och arbetade på ett grupprojekt med en klasskamrat. Det tog ett tag för mig att förstå varför eftersom det fortfarande är den 7:e här, men sen slog det mig att det faktiskt redan var min födelsedag i Sverige. Så eftersom jag är född i Sverige med svenskt medborgarskap så tänker jag därför klappa mig själv på axeln och säga grattis, nu är du 20! Det är ju dock en ren geografisk omöjlighet för mig att gå på systemet för tillfället, så det är någon annan som får göra det för mig.

När jag kom hem från biblioteket så låg det även ett brev på sängen som kommit på posten, förmodligen ett grattis-kort, och eftersom det som sagt officiellt är min födelsedag i Sverige så tog jag mig själv friheten att öppna det. Utifrån handstilen så antog jag att det var ett kort från min familj men när jag väl öppnade det så var det från... min katt? Lite lustigt, men jag tackar för gratulation!


(Jag såg även att nyheten om upploppen i Isla Vista även nått Sverige (läs här på Aftonbladet) och det är många som frågat så jag tänkte att jag kunde dela med mig av det jag vet. Isla Vista är ett "partyområde" (tänk dig riktigt urspårade amerikanska collegefilmer) där många av Santa Barbaras studenter bor och i helgen var det ett inofficiellt event kallat Deltopia, en fest där tusentals ungdomar från hela Kalifornien samlas och festar med en enda lång dagsfylla ute. Alla mina roomies åkte men jag valde att stanna hemma. Ingen av dem var dock på plats när själva kravallerna inträffade, men några av de jag känner och vänners vänner hamnade i centrum av det hela. Mycket av informationen i artikeln stämmer dock inte överens med det som jag har fått höra från andra dock, så jag vet faktiskt inte riktigt helt säkert vad som stämmer, vad som hände eller hur det startade för det finns olika versioner. En del av den infon jag har fått bland annat är dock att en av poliserna blev knivhuggen i ögat efter att ha gått emellan i ett bråk, och denne dog sedan på sjukhuset. Vet som sagt inte om det stämmer till 100%, men usch för människor.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

För att kommentera, välj detta i rullisten:
Google-konto: Om du har det.
Namn/Webbadress: Om du inte har ett Google-konto. Fyll i ditt namn och eventuell bloggadress/hemsida.
Anonym: Om du vill vara anonym. Fast det vill du inte.