lördag 10 augusti 2013

Äntligen på plats

Tänkte att det kanske kunde vara på sin plats att starta någon typ av reseblogg för att effektivisera uppdateringen om vad som sker här nere i Santa Barbara till alla där hemma. Klockan är nu kvart över elva på kvällen, vilket motsvarar att klockan är kvart över åtta på morgonen hemma i Sverige. Aningen jetlagad, så är rätt slut just nu.

Resan hit var inte helt problemfri, men fem i nio på kvällen igår landade jag tillslut i vår lägenhet här nere. Två av mina roomies var redan på plats, och den sista anlände dagen därpå på dagen. Just nu har dagen till största del bestått utav att inhandla mat och andra basvaror. Jag har bland annat fått köpa lakan, innetofflor och en hårtork. Jag tog med min hårtork för Sverige, men kom på väl på plats att den kanske inte fungerar så suveränt i deras 110 V-uttag här nere...

Två av mina roomies hade lyckan att hamna på samma flyg som två andra svenska studenter som bor vid samma boende som valde bilade ner från flygplatsen i LA till SB, vilket resulterade i att vi hade bil under hela förmiddagen idag när vi skulle inhandla mat.

Vuxenpoäng! Svindyr affär med bara organisk mat tyvärr, så dit lär vi inte åka tillbaka så ofta.

Sedan riktade vi in oss på att ta en liten titt på campus, som bokstavligen bara ligger rakt över vägen från vårt lägenhetskomplex. Att behöva korsa en fyrfilig väg utan övergångsställen varje dag när man ska till och från skolan kommer dock bli spännande.

Del av campus...

...och skolbyggnaderna.

Medea uttryckte sin förkärlek till palmer.

Ytterligare en del av campus. Riktigt jobbig utsikt alltså. Stranden ligger precis nedanför skolan också. Guldläge!

En liten bit av Santa Barbara sett från skolan. Det går inte att fånga den mäktiga känslan på bild när man blickar ut över staden. Så fint!

Senare på kvällen bestämde vi oss för att gå längs med hamnen och göra ett första pressa-fram-sand-mellan-tårna barfota på stranden. Det var ungefär då vi förstod vilket paradis vi hamnat i.

Avslutade kvällen genom att äta middag på piren, innan vi begav oss till den stora shoppinggatan här för att inhandla diverse sista nödvändigheter.

Imorgon ska vi inviga poolen - vi har ju sådan standard att vi har poolområde vid lägenheterna.